Overig

De nieuwe werkelijkheid

430

In een nieuw televisieprogramma ‘onzichtbaar Nederland’ wordt aan de hand van gebeurtenissen uit het verleden, zichtbaar gemaakt hoe het landschap geworden is. Met behulp van historische animaties en bijzondere datavisualisatie technieken wordt niet alleen ons veranderende landschap in kaart gebracht, maar ook de veranderende blik op hoe wij ons land zien.

Bij een preview van dit programma liet men zien hoe het reizen door Nederland plaatsvond zonder bruggen en ponten. Denk daarbij aan de veelbesproken Moerdijkbrug en de Merwedebrug bij Gorinchem. Een reis van ongeveer nu een kwartier tussen Moerdijk en Dordrecht was destijds een wereldreis van uren. En zo lang is het niet geleden dat er tussen Gorinchem en Brabant geen brug lag, maar alles per pont werd overgezet. Ondenkbaar nu. Tegelijkertijd zien we wat de gevolgen zijn als een brug wordt afgesloten voor onderhoud en/of noodzakelijke reparaties voor het wegvervoer en personenvervoer.

Het mainport beleid van de afgelopen decennia heeft gezorgd voor een enorme toename van goederen- en personenverkeer en dan met name in de Drechtsteden. Toch zijn de wegen om de Drechtsteden nog niet zo heel veel anders dan zeg 20, 30 jaar geleden. Nog steeds zijn de A15 en de A27 twee-baans rijkswegen met alle gevolgen van dien. Het gebruik van deze wegen is met 10-tallen procenten per jaar gegroeid maar de aan- en afvoermogelijkheden niet. Het is logisch dat daardoor bij het minste of geringste opstoppingen ontstaan met grote gevolgen voor de bereikbaarheid van de Drechtsteden.

De raad voor de leefomgeving en infrastructuur stelt dat het mainportbeleid voor een groot deel op de schop zou moeten. Immers… bij de diverse klimaattoppen zijn afspraken gemaakt over het (terecht) verder terugdringen van CO2-uitstoot en het stimuleren van groene (of blauwe) energie, kortom het verduurzamen van onze economie. Gevolg daarvan is dat een Haven als Rotterdam de bakens ook zal moeten gaan verzetten. De zogenaamde decarbonisatie zal de komende jaren het aanzien en de werkwijze van de mainports Rotterdam en ook Schiphol structureel veranderen.

Ondanks dat de economische groei weer enigszins toeneemt, heeft de lage olieprijs grote gevolgen voor de maritieme bedrijven in onze regio. Kort gezegd zal onze regio zich moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Dat gaat niet in één keer. Toch is er ook niets nieuws onder de zon, want de geschiedenis leert ook dat we met veerkracht en ondernemerskracht die onze regio al eeuwen kenmerkt ons altijd hebben kunnen aanpassen aan nieuwe tijden. Samenwerking tussen alle partijen kan die brug naar de toekomst slaan!