Overig

Haven, transport en logistiek

488

De column over dit onderwerp was net geschreven toen de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen binnen kwamen. En dat gaf te denken of deze column aangepast moest worden. Immers, de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zal gevolgen hebben voor het grensoverschrijdend transport en de bijbehorende logistiek van en naar de Verenigde Staten.

De column is uiteindelijk niet aangepast, want voor u als ondernemer verandert er op dit moment nog niets. Als ondernemer heeft u als leverende partij of als ontvangende partij te maken met transport van goederen of informatie. Als we over havens praten dan hebben we het voornamelijk over goederen of documenten van waarde.

Wanneer u goederen of documenten van waarde verstuurt via een koerier, transportbedrijf of per post, vertrouwt u erop dat uw pakket met zorg wordt behandeld en binnen een redelijke tijd aan de geadresseerde wordt afgeleverd. Vervoer over water heeft daarbij nog een aantal specifieke extra aandachtspunten.

–  Hoe is het vervoer naar het water geregeld?
–  Hoe is het vervoer vanaf het water geregeld?
–  Wanneer begint de aansprakelijkheid van               de vervoerder over water?
–  Wanneer eindigt de aansprakelijkheid van              de vervoerder over water?
–  Wat wordt er eigenlijk gedekt tijdens het                vervoer over water?
–  Door welke regels wordt dit gedekt?
–  Hoe zit het met vertragingsschade?

Dit zijn een aantal van deze specifieke aandachtspunten. Afhankelijk van de goederen kunnen nog andere vragen een rol spelen.

Binnenland

Het spreekt voor zich, dat wanneer transport van plaats A naar plaats B binnen Nederland plaats vindt, teruggegrepen kan worden naar Nederlands Recht. Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek biedt hier uitkomst. Hiermee kan eigenlijk het gehele traject naar, op en vanaf het water binnen Nederland gedekt worden.

Buitenland

Het is de moeite waard om na te gaan of het land waarnaar vervoerd wordt ‘The Rotterdam Rules’ heeft ondertekend. Dit verdrag geldt voor het vervoer van goederen van deur tot deur, waardoor niet meer naar verschillende verdragen en landelijke bepalingen gekeken hoeft te worden voor de verschillende vormen van transport. Zowel water- als wegvervoer worden gedekt door ‘The Rotterdam Rules’. De Verenigde staten heeft dit verdrag ook ondertekend. De uitkomst van deze verkiezingsronde kan wellicht invloed hebben op de toepassing van dit verdrag.

Wat kunt u in de tussentijd zelf doen om uw risico te beperken? Wanneer u een overeenkomst met een transporteur aangaat, bespreek dan hoe ze omgaan met verlies van zendingen of data. Zorg dat u bij elke zending een duidelijk bewijs van afgifte bewaart in de vorm van een transportlog, kopie van de transportbrief, of afleverbewijs van uw email. En aan de kant van uw eigen overeenkomsten met uw klanten: zorg ervoor dat u duidelijk afspreekt in uw algemene voorwaarden of uw contracten met uw klanten hoe transport is geregeld en waar de aansprakelijkheden liggen. Een 100% waterdicht en foutloos transportmedium bestaat niet, ga daar ook niet van uit. Realiseer u dit, en als u dan naar beste kennis en mogelijkheden uw transport geregeld hebt, zijn de gevallen waarin wèl een transport mis gaat, over het algemeen met overleg en in redelijkheid te bespreken. Bij twijfel of in het geval u meer informatie over risicoreductie bij transport wilt weten, kun u uiteraard altijd contact met ons opnemen.