Overig

Uw baan over 5 jaar

4073

Als ondernemer bij Olympia, voel ik me helemaal comfortabel bij het onderwerp van deze editie van Drechtsteden Business ‘Familiebedrijven’. Het klinkt cliché, maar het ondernemen binnen mijn bedrijf voelt echt als werken met één grote familie. Een familie waarin we allemaal verantwoordelijkheid hebben voor het laten slagen van onszelf en het bedrijf en waar we echt kijken naar de lange termijn zowel op landelijk als lokaal vlak. Vanzelfsprekend verzamel ik ook de mensen om mij heen die hierbij passen en die zich comfortabel voelen in dit team. Bij mij bepaalt je persoonlijkheid en de motivatie die je hebt, echt of je de juiste collega bent, want het inhoudelijke vak, dat leer ik je wel.

Samen komen we er dus wel! Het blijkt, dat door die lange termijn gedachten, de (familie)bedrijven ook beter door de crises komen. Juist niet gaan voor die ‘quick win’. Dat is namelijk succes op korte termijn, daar heeft zelden iemand iets aan. Juist het opbouwen van die gelijkwaardige relatie, echt kijken wat je voor elkaar kunt betekenen en elkaar sterker maken, dat maakt dat jouw bedrijf ‘toekomst proof’ is.

Echter, dat lange termijn denken is zo makkelijk nog niet. Het vraagt je echt om uit je comfort zone te komen en dat je durft na te denken over andere scenario’s dan alleen de rooskleurige. Ook in de (in eerste instantie) minder prettige scenario’s schuilen namelijk veel kansen. De kunst is om dat te zien en daarop te durven acteren.

Stelt u zichzelf wel eens de vraag hoe uw bedrijf of functie er over 1, 2, 5 of 10 jaar uit ziet? En? Wat komt daar dan uit? Bent u onmisbaar? Is uw werk of bedrijf ‘robotproof’? Hoe zorgt u dat uw werk de persoonlijke touch behoudt, maar u toch mee kan gaan met de verregaande technologie? Welke taken kunnen eigenlijk allemaal door slimme software worden overgenomen? Zomaar eens wat eyeopeners waarover ik steeds vaker in gesprek ben met mijn opdrachtgevers. Dit leidt tot verrassend mooie inzichten, die niet altijd vanaf het eerste moment zichtbaar zijn. Ik zeg eerlijk, dit heeft bij mij ook moeten groeien. Het is namelijk wel veilig om te denken dat veranderingen niet zo snel gaan en we over 5 jaar nog steeds doen wat we nu doen. Maar, hoe denkt u dat de uitzendbranche er over een aantal jaren uit ziet? Ik denk dat we heel wat uitdagingen voor onze kiezen krijgen en innoveren noodzakelijk is. Anderzijds denk ik wel dat we nog steeds het verschil kunnen blijven maken met wie we zijn als persoon.